Ga naar de inhoud

Herstelling gietijzeren onderdeel oude gloeikoptractor

Dit gietijzeren onderdeel van een oude gloeikoptractor is op 2 plaatsen gescheurd. Na grondige analyse werd besloten het onderdeel te herstellen door te gutsen met Lastek 1900, een grondlaag te lassen met Lastek 43 en een eindlaag aan te brengen met Lastek 40, waarbij de klant eenvoudig kon nabewerken dankzij de relatieve zachtheid van Lastek 40E.

Voorbereiding door gutsen

Eerst werden de scheuren zorgvuldig uitgegutst met Lastek 1900. Deze elektrode krachtige beklede elektrode die vrijwel elk metaal, zoals roestvast staal, gietijzer en koperlegeringen, moeiteloos kan smelten met een standaard AC- of DC-stroombron. Ook bijvoorbeeld ideaal Voorbereiden van herstellassen aan gietijzer, Verwijderen van opkomers in gieterijen, afschuinen van scheuren in stalen structuren alvorens te lassen, verwijderen van oude hardoplassingen alvorens nieuwe lagen aan te brengen.

Grondlaag lassen

Vervolgens werd een grondlaag aangebracht met Lastek 43, een lasmateriaal dat uitstekende hechting en sterkte biedt bij gietijzeren onderdelen.  Aangezien het lasgoed veel koolstof uit het gietijzer opneemt, wordt de las hard en niet bewerkbaar. Daarom wordt Lastek 43 in dunne lagen aangebracht, zodat de lagen elkaar net niet raken.

 

Eindlaag lassen

De eindlaag werd afgewerkt met Lastek 40De klant kan makkelijk nabewerken dankzij relatieve zachtheid Lastek 40E. Deze nikkelbasis elektrode met een speciale bekleding last pulserend.  Hierdoor kan het onderdeel gemakkelijk worden nabewerkt. Dankzij de pulserende werking en controleerbare warmte-inbreng, en het gebruik van de negatieve pool voor de eerste pas (wat zorgt voor tragere afkoeling), wordt een perfecte bewerkbaarheid van de las en overgangszone bereikt.

 

Goed om weten is dat de meeste herstellingen met Lastek lastoevoegmaterialen sterker zijn dan het origineel. Sommige klanten gaan hun materieel  bvb preventief oplassen met Lastek-toevoegmateriaal omdat het op die manier veel beter bestand is te gen slijtage – en men dus op het einde van de rit een mooie besparing realiseert.

Meer weten over Lastek 1900, Lastek 43, Lastek 40 en Lastek 40E?

Nieuwsbrief

We blijven steeds innoveren en evolueren, ontdek hieronder het laatste nieuws.

Naam(Vereist)
E-mailadres(Vereist)
Privacy(Vereist)